6 Sigma |
İstatistiksel olarak; milyonda 3,4 hata – % 99,99966 mükemmellik yönetsel olarak; müşteri isteklerini yüksek kaliteli ve hatasız süreçler ile karşılamayı hedefleyen bir yönetim tarzıdır. |
Sigma |
Bir topluluktaki standart sapmayı tanımlamak için kullanılan istatistik ölçüm biriminin sembolü olan Yunan alfabesi harfidir. Verilerin değişkenliğini veya yayılımını ölçer. |
Sapma - Varyasyon |
Bir proseste her zaman aynı sonuç ve değerlerle ürün ve servis sunmak mümkün değildir. Değerler arasındaki farklılıktır. |
Genel Sebepli Varyasyon |
Rassal ve sistemin doğası içinde olan varyasyondur. |
Özel Sebepli Varyasyon |
Tahmin edilemeyen, aralıklı olarak ortaya çıkan ve genellikle proses içindeki bir elemandan kaynaklanan varyasyondur. |
Usta Siyah Kuşak |
Tam zamanlı çalışan, daha önce Siyah Kuşaklık yapmış liderlerdir. Siyah Kuşakları eğitir, Siyah Kuşak projelerine koçluk eder. |
Siyah Kuşak |
Tam zamanlı çalışan, daha önce Siyah Kuşaklık yapmış liderlerdir. Siyah Kuşakları eğitir, Siyah Kuşak projelerine koçluk eder. |
Uzman Yeşil Kuşak |
Uzman Yeşil Kuşak Projelerine liderlik eden, yarı zamanlı proje liderleridir. |
Yeşil Kuşak |
Projelerde yarı zamanlı destek sağlayan proje ekip üyeleridir. |
Proje Sponsoru |
Projenin sahibidir. Alanındaki projelerin tespit edilmesine ve önceliklerin belirlenmesine liderlik eder. |
DMAIC |
Mevcut Süreçlerin iyileştirilmesine yönelik yapılan 6 Sigma projeleridir. |
DMEDI |
Yeni oluşturulan süreçlerin veya kırık süreçlerin yeniden yapılmasına yönelik 6 Sigma projeleridir. |
Kick off |
Proje başlangıç toplantılarıdır. |
Gateway |
Proje faz geçiş toplantılarıdır. |
Proje Bildirisi |
Projenin neden yapıldığını, hedefinin, kısıtların ve fırsatların ne olduğunu, kullanılacak kaynakları ve proje planını açıklayan dokümandır. |
SMART |
Belirli, Ölçülebilir, Ulaşılabilir, İlgili, Zaman Sınırlı. |
SIPOC |
Sürece ait tüm ilgili elemanların ekipçe tanınması amacıyla kullanılan bir araçtır (Supplier, Input, Process, Output, Customer). |
Quick Win |
Kolay ve hızlı uygulanabilecek, düşük maliyetli ve ekibin kontrolü altında olacak hızlı kazanım fırsatlarıdır. |
VOC |
Müşterinin Sesidir. |
CCR |
Kritik Müşteri Talebidir. |
VOB |
İşin Sesidir. |
CBR |
Kritik İş Talepleridir. |
BRM |
İş Risk Yönetimidir. Proje sonuçlarının mevcut süreçler üzerindeki etkisinin önceden belirlenmesini sağlar. |
Operasyonel Tanım |
Ekibin ölçmeyi kararlaştırdığı değerler üzerinde ne, nasıl ve kim anahtar nitelikleri üzerinde uzlaştıran bir konsepttir. |
Pugh Matrisi |
Konsept seçim matrisidir. |
AHP |
Seçim kriterlerini birbirleri ile ilişkilendirerek ve bu şekilde önem derecesi tespit edilmesini sağlayan karar verme metodudur. |
5S |
Organize, temiz ve yüksek performans gösteren bir iş ortamının yaratılması ve muhafaza edilmesini sağlayan bir süreç ve metottur. |
Kapasite |
Bir sürecin belli bir periyotta azami düzeyde üretebileceği ürün/hizmet miktarı. |
Takt Oran |
Müşteriler tarafından belli bir periyotta talep edilen ürün/hizmet miktarı. |
Zaman Tuza |
Toplam süreci geciktiren herhangi bir süreç adımı. |
Kısıt |
Müşteri talebinin karşılanmasını engelleyecek zaman tuzağı. |
Değer Akış Haritası |
Malzeme ve bilgi akışını ve önemli parametreleri de içeren geliştirilmiş iş akış şemasıdır. |
Histogram |
Bir değişkenin verilerinin orta noktasını, dağılımını, şeklini ve dışarıda kalan noktalarını gösterir. |
Run Charts |
Gözlemin zaman içindeki veri noktalarını gösterir. |
Control Charts |
Veri noktalarının zaman içindeki değişimini, kontrol limitleri ve ortalamaları gösterir. |
Scatter Diyagram |
Y çıktısının X girdisine verdiği tepkileri gösterir. |
Hipotez Testleri |
Bir istatistiksel parametrenin (ortalama, standart sapma vs.) elimizdeki değerlerden (ilgi alanımızdan) farklı olup olmadığını belirtir. |
ANOVA |
İkiden daha fazla örneklemlere ait ortalamaların karşılaştırılmasını sağlayan testtir. |
t-Test |
2 grup arasında fark olup olmadığını anlamak için yapılan testtir. |
Regression |
İyi tanımlama, özetleme, tespit etme ve rakamsallaştırmak için kullanılır. |
Logistic Regression |
İlişkiyi tanımlama, özetleme, tespit etme ve rakamsallaştırmak için kullanılır. |
EMEA |
Hata Şekli ve Etkileri Analizidir. |
FMEA |
Hata Şekli ve Etkileri Analizidir. |